ﮔﻔﺖ وﮔﻮ ﺑﺎ ﺑﺎزﯾﮕﺮ ﻓﯿﻠﻢ ˝ﻣﺘﺮوﭘﻞ˝

نویسنده : هومن نجفیان

 

مسعود کیمیایی بارها به نگاه نوستالژیک وخود محوری محکوم شده است. این که چشم به جهان معاصر بسته است و فیلمباز است نه فیلمساز. اما بازیگران، فیلمبرداران و عواملی که با این کارگردان کار میکنند عقیدهای دیگر دارند. آنها اصرار دارند که مسعود کیمیایی کارگردانی خلاق است که با فیلمهایش از دیگران نیز میخواهد به مسایل به شکلی خلاقانه نگاه کنند. یوسف مرادیان بازیگر فیلم متروپل نیز از جمله همین دست بازیگران است که بر همین عقیده راسخ ایستاده است. اوکه هنگام گفتوگو تاکید میکند بخشی از مصاحبه، گفتوگوی خصوصی است و آن را مکتوب نکنیم تاکید دارد که کارگردان متروپل نه تنها اسیر فیلمبازی به جای فیلمسازی نشده است بلکه خواهان تامل خلاقانه با دیگران است. فرصتی که شاید تاکنون از او دریغ شده است. او بر این عقیده است که برخی ازمنتقدان به جای گفتوگو با فیلمساز خواهان آن هستند که کیمیایی را از آن خود کنند بیآنکه صدایش را بشوند.
یوسف مرادیان فیلمهایی مانند: دوستان، غزل، شبهای تهران، چریکه هورام، سینه سرخ، آقای رئیسجمهور، شاهزاده ایرانی(کاندیدای سیمرغ نقش اول جشنواره بیست وچهارم برای بازی درنقش اسفندیار) و سربازان جمعه... را در کارنامه خود دارد و به این ترتیب بازیگری نامآشنا برای سینمادوستان ایرانی به شمار میرود، نگاه او به فیلمی که در آن بازی کرده است با نگاه بسیاری از منتقدان سینمایی متفاوت است. او این فیلم را اثری قابل دفاع میداند و از بازی در این فیلم خشنود است، به خصوص آن که تجربه کارکردن با مسعود کیمیایی را تجربهای مغتنم میداند که قابل تکرار در عرصه بازیگری نیست و میتواند تحولی در روند بازیگری هر بازیگری ایجاد کند. آنچه میخوانید گفتوگویی است که با یوسف مرادیان پیرامون تجربه بازی در متروپل پس از نمایش آن در سینمای رسانه در سیودومین جشنواره فیلم فجر انجام شده است:
اگر ممکن است درابتدا پیرامون کاریزمای مسعود کیمیایی صحبت کنید و آنکه چگونه شما را به سوی نقش هدایت کردند؟
میدانید که کارگردانان بزرگ روانشناسان بزرگ هم هستند و با هر بازیگری که صحبت میکنند به توانمندی او پی میبرند و به این میاندیشند که شخصیتی را کشف کنند که او پیشتراجرا نکرده است من احساس میکنم این اتفاق در فیلم متروپل شکل گرفت و همین مساله است که مرا به بازی در متروپل ترغیب کرد.
نگران نبودید با توجه به نحوه شخصیتپردازی مظفر در فیلمنامه، شما در دام تکرار بیفتید و یک بازی تیپکال ارائه دهید؟
الان که فیلم اکران شده فکر میکنم اجازه دارم که با شما نکتهای را در میان بگذارم. استاد کیمیایی پس از پایان فیلمبرداری به من گفتند بعد از این دیگر نقش منفی بازی نکن و فقط نقش اول کارکن. من مطمئنم که نقش مظفر کلیشه نمیشود. در واقع راهنمایی کارگردانی مانند استاد کیمیایی برای بازیگر راه و مسیری را نشان میدهد که باید طی شود.
علیرغم این که شخصیت منفی است اما ما هیاهو و پرخاشگری این نوع اشخاص را کمتر در بازی شما شاهد هستیم ویک آرامش و منطق درونی در بازی شما وجود دارد؟
رفتار ما بیانگر دورانی است که ما در آن زندگی میکنیم ما نمیتوانیم دراین فیلم آدمی را پیدا کنیم که تداعیکننده انسانهای منفی چهل سال پیش باشد. مظفر در جامعه معاصر زندگی میکند اما با این وجود توانایی آن را دارد که اعمال قدرت میکند. مثل آدمهایی که میروند چک نقد میکنند و... ما نمیتوانیم ادعا کنیم که این آدمها در جامعه ما زندگی نمیکنند. در واقع آنچه متروپل نشان میدهد وجود یا بقای این نوع آدمها در همین جامعهای است که در آن زندگی میکنیم، اما نمیخواهیم وجود آنها را بپذیریم.
سالهاست که ما عادت کردیم مسعود کیمیایی برای شخصیتپردازی آثارخود به فیلمهای گذشتهاش ارجاع میدهد و ما کمتر شاهد بودیم که ایشان شخصیت معاصری را خلق کند. اما شما شخصیت انسان معاصر را بازی کردید؟
من از شنیدن قضاوت شما خوشحالم. اگر آن گونه که شما میگویید حقیقت داشته باشد دوباره یک اتفاق تازه در بازی من و سینمای امروز به وقوع پیوسته است، در واقع این قضاوت به معنی موفقیت نقش است.
چه رویدادی باعث شد این شخصیت به صورت معاصر اجراشود؟ مگر فیلم به روز نیست؟ به نظرشما فیلم ازدوره خاصی صحبت میکند. فیلم به روز هست؟ اما معمولا شخصیتپردازی فیلمهای مسعود کیمیایی باتوجه به نگاه نوستالژی ایشان با این اجرا مغایرت داشتند ایشان تاکنون تاکید داشتند بازیگران به فیلمهای پیشین ایشان توجه کنند؟آیا نگرش تازهای در ایشان شکل گرفته است؟
بگذارید جواب این سوال شما را اینگونه بدهم که فکرمیکنم جواب این سوال راخود استاد کیمیایی باید بدهند.قبول کنید که بعضی از سوالات هست که پاسخ آن درمحدوده وظایف بازیگران نیست.من فقط میتوانم درباره خودم و بازیام و این که چه اتفاقی در محدوه مسوولیتم است جواب بدهم.
اگر برایتان امکان دارد و اسرار پنهانی نیست به این سوال پاسخ بدهید که چگونه شما و آقای کیمیایی به خلق این شخصیت دست یافتید تا ما به نوعی هم با ذهنیت شما و کارگردان فیلم آشنا بشویم وهم با مراحلی که شما پیمودید تا این شخصیت شکل گرفت؟
خوب من فیلمنامه را خواندم و آقای کیمیایی به من گفتند که نگران هیچ چیز نباش چون همه اتفاقها جلوی دوربین خواهد افتاد و استاد در لحظه فیلمبرداری نکات ضروری را گوشزد میکرد چون زمانی که من فیلمنامه را میخوانم به یک کلیت درباره شخصیت میرسم وسعی میکنم این شخصیت را از دیدگاه خودم آنالیز کنم من همه این کارها را انجام دادم ولی لحظهای که باید جلوی دوربین بروم همه آن چیزی که مدنظر کارگردان است به من گفته میشود.
جملات کلیدی که آقای کیمیایی برای رسیدن به این نقش با شما در میان گذاشت کدام بود؟
استاد کیمیایی معتقد بودند این نقش شبیه هیچکدام از نقش منفیهای سابق نیست.انسانی که امروز زندگی میکند میتواند دارای تفکر باشد.میتواند کتاب خوانده باشد .ولی درعین حال اعمال نفوذ دارد و دنبال پول است.آخرین دیالوگ مظفر دیالوگی است که من آن را بسیاردوست دارم. خانم فخرنساءبه او میگوید:«تو و دوستات به درد شر درست کردن میخورید.»مظفر در جواب میگوید:«شر را پول تو درست میکند» فکر میکنم نکات بیشماری در همین دیالوگ است. حالا اگر شما دوست داشتید در خلوت خود به این دیالوگ فکر کنید و ببینید تاچه اندازه این فضا بزرگ و بیکران است و فهم آن نیازمند اندیشیدن است.
یوسف مرادیان بازیگر فیلم سینمایی «متروپل» مسعود کیمیایی با اشاره به اینکه این فیلم تولد دوباره وی در عرصه سینما است عنوان کرد کیمیایی نیرویی دارد که حتی با چشمهایش هم می تواند بازیگران را هدایت کند.
کد خبر: ۲۵۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۲

گفتارنیوز: یوسف مرادیان بازیگر فیلم سینمایی «متروپل» درباره همکاری با مسعود کیمیایی به خبرنگار مهر گفت: سالهاست در سینمای ایران مشغول به کار هستم اما کار کردن با مسعود کیمیایی ویژگیها و حال و هوای دیگری دارد. همیشه گفته ام که کیمیایی قدرتی دارد که با چشمهایش هم می تواند بازیگر را هدایت کند. این جمله اغراق نیست چون نیرویی درون کیمیایی وجود دارد که اگر بازیگری بخواهد می تواند این نیرو را دریافت کند.وی ادامه داد: «متروپل» بعد از فیلم «محاکمه در خیابان» دومین تجربه همکاری من با مسعود کیمیایی بود. حضور در این فیلم تجربه بسیار خوبی برایم بود و حس و حال خوبی داشتم. با وجود اینکه نقشم در این فیلم منفی و همراه با خشونت است تمام سعیم را کردم تا با راهنمایی های استادم به بهترین شکل ممکن آن را ارائه دهم که البته امیدورام این اتفاق افتاده باشد.
این بازیگر درباره معضلاتی که در «متروپل» مطرح شده است، عنوان کرد: فکر می کنم یکی از برزرگترین رسالتهایی که هنرمندان بزرگ دارند طرح مسئله است. بیان مسائل اجتماعی و خانوادگی که در جامعه وجود دارد از وظایف یک هنرمند است اما اینکه این مسائل به چه شکل قرارست مداوا و حل شود جریان دیگری است و از وظایف کارشناسان و مسئولان به حساب می آید.




مرادیان تاکید کرد: در «متروپل» چند مسئله اجتماعی به شکل توام مطرح شده است. مسئله مردی که دو زن دارد و این دو زن با یکدیگر اختلاف هایی دارند. مسئله پول ها و ثروت های بادآورده، تخریب شدن آرزوهای یک نسل در خیابان لاله زار و... . این مسائل دغدغه های فیلمسازی است که یک عمر خاطره و تجربه دارد.
بازیگر فیلم «شبهای تهران» درباره پرداختن به موضوع سینما در این فیلم سینمایی گفت: در فضای لاله زار و سینماهای قدیمی و از کار افتاده آنجا حال و هوایی وجود دارد که یک نسل با آن احساس همذاتپنداری می کند. این نسل که آقای کیمیایی هم در آن جای می گیرد دوست ندارند شاهد خراب شدن این فضا باشند. دوست ندارند کرکره سالن های سینما در لاله زار پایین کشیده شود و سینماها تبدیل به انبارهای الکتریکی شوند. البته این اتفاق سالهاست که رخ داده و کیمیایی نیز به بهترین شکل حسرت و اندوه نسلی را به خاطر از بین رفتن این فضا به تصویر کشیده است.
بازیگر سریال «کاراگاه علوی» درباره کم کاری اش در عرصه سینما عنوان کرد: امسال فقط در همین یک فیلم به عنوان بازیگر حضور دارم البته فیلمی هم کار کردم که متاسفانه در مرحله فیلمبرداری متوقف شد که اجازه ندارم نامش را ببرم. من جزو آن دسته از بازیگرانی بودم که با فیلم هایی مثل «غزل» و «دوستان» و فیلم های به اصطلاح تجاری وارد سینما شدم اما خیلی زود به سمت سینمایی کشیده شدم که فضای متفاوتی را تجربه می کرد. بازی در فیلم هایی مثل «سینه سرخ» پرویز شیخ طادی و «چریکه هورام» فرهاد مهران فر و تعدادی فیلم تاریخی حاصل حضور در این فضای متفاوت بود. در این برهه از زمان احساس می کنم فاصله ای بین من و سینمای تجاری ایجاد شد.
وی در پایان صحبتهایش یادآور شد: امیدوارم «متروپل» بازگشت دوباره من به سینما و تولد دوباره ام در سینمای خاص باشد. در طول سالهای گذشته اتفاقاتی پس پرده افتاده و یکسری آدم ها به عنوان انتخاب بازیگر خیلی کارها کرده اند که صابون این افراد به تن بسیاری از بازیگران خورده است. به هر حال آهسته و پیوسته به جلو حرکت می کنم و ایمان دارم دست خداوند بالاترین دستهاست. آنچه که مشیت الهی است پیش خواهد آمد و البته خود من هم تلاشم را خواهم کرد. امیدوارم به چیزی که فکر می کنم استحقاقش را دارم دست پیدا کنم.

منبع:خبرگزاری مهر
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 21 بهمن 1392برچسب:, | 12:40 | نویسنده : مانا |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.